ده خاصیت شگفت انگیز عسل که شاید نمی دانستید

 


فواید عسل و خاصیت های درمانی که دارد بسیار زیاد است که از جمله آن می توان به درمان بیماری های پوستی ، ترمیمی اشاره کرد . در این مقاله شما را با خصوصیات درمانی شگفت انگیز عسل آشنا  میشوید . اززمان های دور، عسل هم به عنوان یک ماده غذایی و هم به عنوان یک دارو کاربرد داشته است .


عسل از ترکیبات گیاهی است که فواید بسیاری دارد  و می تواند تاثیرات زیادی بر روی سلامت ما بگذارد. خصوصا هنگامی که عسل به جای شکر مصنوعی استفاده می شود بسیار سودمند است و کالری بسیار کمتری دارد.هنگامی که عسل برای پوست استفاده می شود، می تواند بخشی از برنامه درمان موثر برای سوختگی ها، زخم ها و بسیاری از بیماری های دیگر پوست باشد. این موضوع علی الخصوص برای زخم پای دیابتی ها بسیار مفید است.در ادامه فواید  درمانی عسل را به صورت تخصصی برای شما شرح خواهیم داد .

1 » عسل حاوی برخی مواد مغذی است
عسل یک مایع شیرین و چسبنده است که توسط زنبور عسل تولید می شود.زنبورهای عسل، قندی که در شهد گلها وجود دارد را از محیط پیرامون خود جمع آوری می کنند.زمانی که وارد کندو شدند، شهد گلها را هضم کرده و مجددا آن را قی می کنند. این عمل را بارها تکرار کرده و محصول نهایی که همان عسل است تولید می شود. این در واقع همان مایعی است که به عنوان مواد غذایی ذخیره شده برای زنبورها استفاده می شود. بو، رنگ و طعم عسل بستگی به نوع گلهایی دارد که زنبورها از شهد آنها استفاده کرده اند.

از لحاظ مغذی بودن، یک قاشق غذاخوری عسل (معادل ۲۱ گرم) حاوی ۶۴ کالری انرژی و ۱۷گرم قند است، که این قند خود شامل فروکتوز، گلوکز، مالتوز و ساکاروز است. همچنین عسل هیچگونه فیبر، چربی و پروتئین ندارد.علاوه بر این، عسل حاوی مقدار کمی (کمتر از ۱%) ویتامین و مواد معدنی مختلف است. اما شما باید مقدار بسیار زیادی از آن را مصرف کنید تا پاسخگوی نیاز روزانه بدن شما به این ویتامینها و مواد معدنی باشد.جایی که عسل می درخشد، محتویات آن ترکیبات گیاهی و زیست فعال و حاوی آنتی اکسیدان است. انواع تیره تر آن ممکن است حاوی مقادیر بیشتری از این مواد نسبت به نوع روشن تر آن باشند.

2 » عسل مرغوب، منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است
عسل مرغوب و باکیفیت مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها را در خود دارد.عسل ها شامل اسیدهای ارگانیک و ترکیبات فنلی مانند فلاونوئیدها هستند.دانشمندان معتقدند که تجمیع این ترکیبات به عسل خاصیت آنتی اکسیدان بودن می بخشد.جالب توجه است که دو مطالعه جداگانه نشان داده اند که عسل گندم سیاه، خاصیت آنتی اکسیدانی خون را افزایش می دهد.آنتی اکسیدان ها خطرات ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و برخی از انواع سرطانها را کاهش می دهند. آنها همچنین ممکن است که سلامت چشم را نیز افزایش دهند.عسل حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها است که شامل ترکیبات فنلی مانند فلاونوئیدها می شود.

3 » عسل نسبت به شکر، برای افراد دیابتی مناسب تر است
شواهدی در مورد عسل و دیابت وجود دارد که این دو را به هم مرتبط کرده است.از یک سو، عسل می تواند چندین عامل خطر برای بیماری های قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد.به عنوان مثال، ممکن است LDL (کلسترول بد) را کاهش دهد در حالی که HDL (کلسترول خوب) را افزایش می دهد.با این حال، تعدادی از مطالعات نشان می دهند که عسل می تواند مقدار قندخون را افزایش دهد. (البته این افزایش به اندازه افزایش قندخون بوسیله قند و شکر مصنوعی نیست.)

* به همان میزانی که عسل برای بیماران دیابتی بهتر از قند و شکر مصنوعی است، اما کماکان باید در این بیماران با احتیاط مصرف شود.

در حقیقت بیماران دیابتی بهتر است مصرف تمامی مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بالا را به حداقل برسانند.همچنین در نظر داشته باشید که برخی از انواع عسل ممکن است با یک نوع شربت ساده مخلوط شده باشند.برخی مطالعات نشان داده اند که عسل خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در افراد دیابتی کاهش می دهد. با این حال، عسل مقدار قندخون را نیز افزایش می دهد. بنابراین نباید آن را به طور قطع برای بیماران دیابتی مفید به حساب آورد.

4 » آنتی اکسیدان موجود در عسل می تواند به کاهش فشار خون کمک کند
فشار خون بالا یک فاکتور مهم برای مشکلات قلبی است که عسل می تواند در کاهش آن موثر واقع شود.مطالعات در موش ها و انسانها نشان داده است که مصرف عسل باعث کاهش فشار خون میشود.

5 » عسل به بهبود سطح کلسترول کمک میکند
بالا بودن LDL یک عامل مهم در حملات قلبی به شمار می آید.این نوع از کلسترول نقش مهمی را در آترواسکلروز (ایجاد چربی در شریان ها) ایفا می کند که می تواند منجر به حملات قلبی و سکته مغزی شود.جالب توجه است که مطالعات متعدد نشان می دهند که عسل ممکن است که سطح کلسترول را بهبود ببخشد. در واقع عسل، کلسترول کل و کلسترول بد خون را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد.

برای مثال، یک مطالعه بر روی ۵۵بیمار که عده ای از عسل و عده ای از قند و شکر استفاده می کرده اند نشان می دهد که مصرف عسل باعث کاهش ۵.۸ درصدی LDL و افزایش ۳.۳ درصدی HDL می شود. همچنین، مصرف عسل موجب کاهش ۱.۳ درصدی وزن بیماران شده است.به نظر می رسد که عسل، تاثیرات مثبتی بر روی سطح کلسترول داشته باشد. مصرف آن سبب کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می شود.

6 » مصرف عسل باعث کاهش تری گلیسیرید می شود
یکی از مهم ترین دلایل سکته قلبی ، افزایش تری گلیسیرید خون است  همچنین تری گلیسیرید ها با نشان دادن مقاومت نسبت به انسولین، که یکی از گردانندگان اصلی دیابت نوع ۲ است فرد را دچار دیابت می کنند .سطوح تری گلیسیرید در رژیم غذایی با قند و کربوهیدرات های تصفیه شده افزایش می یابد.جالب توجه است که مطالعات متعدد عوارض مصرف عادی را با سطوح پایینتر تری گلیسیرید ارتباط می دهد. به ویژه هنگامی که بجای شکر استفاده می شود.مطالعات نشان می دهند عسل نسبت به شکر 11 تا 19 درصد تری گلیسیرید پایین تری دارد .

7 » آنتی اکسیدان های موجود در عسل با دیگر اثرات مفید بر سلامت قلب ارتباط دارند
باز هم عسل یک منبع غنی از فنل ها و دیگر ترکیبات آنتی اکسیدانی است. بسیاری از این موارد با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط هستند.آنها ممکن است شریان ها را در قلب شما بازتر کنند و جریان خون را در قلب شما افزایش دهند. آنها همچنین می توانند از ایجاد لخته خون در رگها جلوگیری کنند. این امر‌، خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

8 » عسل می تواند سرفه در کودکان را سرکوب کند
سرفه یک مشکل رایج برای کودکان مبتلا به عفونت های تنفسی فوقانی است. این عفونت ها می تواند بر خواب و کیفیت زندگی کودکان و حتی والدین آنها تاثیر بگذارد. با این حال، داروهای ضد سرفه همیشه کارساز نیستند و همچنین می توانند عوارض جانبی به همراه داشته باشند. جالب توجه است که عسل ممکن است انتخاب خوبی باشد و شواهد نشان می دهد که در این زمینه بسیار مفید واقع می شود.
در بسیاری از موارد مشاهده است که عسل حتی بهتر از بیماری های ضد سرفه عمل کرده است .

9 » عسل باعث ترمیم اثر سوختگی و زخم می شود
از دوان مصر باستان تاکنون از عسل برای ترمیم سوختگی و زخم ها استفاده می شده است . مطالعات بسیار درباره خواص درمانی عسل  نشان می دهد که عسل،درمان زخم های جزئی و زخم هایی که بعد از عمل جراحی آلوده شده اند را به طور چشمگیری سرعت می بخشد.

عسل همچنین یک درمان موثر برای زخم های پا در بیماری دیابت است که عوارض این زخم ها بسیار جدی است و گاهی می تواند منجر به قطع عضو شود.یک مطالعه، موفقیت ۴۳.۳ درصدی درمان زخم با عسل را نشان می دهد. در مطالعه ای دیگر، درمان موضعی زخم های بیمار دیابتی با عسل را ۹۷ درصد موفق تر از درمان های معمول معرفی شده است.محققان معتقدند که توانایی های شفابخشی عسل بیشتربه خاطر اثرات ضد باکتری و ضد التهابی است .علاوه بر این می تواند به درمان سایر بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس و ضایعات ناشی از تبخال نیز کمک کند.عسل مانوکا در درمان زخم های سوختگی بسیار موثر است.

10 » عسل، خوشمزه اما با کالری و قند بالا!
عسل، یک جایگزین خوشمزه و سالم برای قند و شکر است.حتما عسل با نام تجاری وکیفیت بالا را انتخاب کنید چون برخی از عسل های تقلبی با کیفیت پایین ممکن است با شربت مخلوط شده باشند.در نظر داشته باشید که عسل فقط باید در حد اعتدال مصرف شود زیرا کالری و قند بالایی دارد.اگر در رژیم غذایی خود عسل را جایگزین مواد شیرینی مصنوعی دیگر بکنید حتما تأثیر محسوس آن را بر سلامتی مشاهده خواهید کرد .